E-commerce to najprościej mówiąc handel elektroniczny (e-handel). Jest to rodzaj handlu, który jest wykonywany i prowadzony za pośrednictwem internetu. W ramach e-commerce zawiera się różnego rodzaju transakcje, co może być dokonywane przy wykorzystaniu różnego rodzaju narzędzi. Przedmiotem transakcji są wszelkiego rodzaju towary i usługi, których dostawa oraz płatności za nie, mogą być realizowane w internecie oraz poza nim.
Co składa się na określenie e-commerce?
E-commerce najczęściej nazywa się różnego rodzaju podmioty, które funkcjonują w internecie i zajmują się handlem. Najprościej można zatem uznać, że e-commerce to przede wszystkim sklepy internetowe, których liczba stale rośnie. Jednak nie są one jedyną częścią składową e-commerce. Co jeszcze do niego można zaliczać?
- Platformy e-commerce – wszelkiego rodzaju platformy takie jak Allegro itp. Są one szeroko znane i wykorzystywane zarówno przez osoby fizyczne, jak i przedsiębiorstwa.
- Serwisy ogłoszeniowe – działają na zbliżonej zasadzie do platform e-commerce, jednak ich działanie nie jest, aż tak mocno uregulowane systemowo. Przykładem może być chociażby OLX.
- Media społecznościowe lub fora – coraz częściej w poszczególnych mediach społecznościowych lub forach internetowych można spotkać się z sekcją dotyczącą e-commerce. Członkowie grup mogą się tam ogłaszać i sprzedawać swoje towary lub usługi. Jest to najmniej uregulowana część e-commerce, jednak warto o niej wiedzieć.
Jakie są rodzaje e-commerce?
Chociaż rodzajów handlu elektronicznego jest całkiem sporo, warto przedstawić kilka tych najbardziej popularnych i wykorzystywanych w e-commerce. Zalicza się tutaj przede wszystkim takie modele działalności jak:
- B2C – jest to handel, w którym towary lub usługi są sprzedawane przez firmy do konsumentów.
- C2C – w tym modelu, transakcje są zawierane pomiędzy konsumentami (np. na forach lub serwisach ogłoszeniowych).
- B2B – handel pomiędzy przedsiębiorstwami.