CPE to skrót od Cost Per Engagement, co dosłownie oznacza koszt zaangażowania. Chodzi o koszt zaangażowania użytkownika względem wyświetlanej reklamy (dokonanie interakcji). Jest to jeden z dostępnych modeli rozliczania kampanii w systemach reklamowych, takich jak Google Ads. W tym przypadku, reklamodawca może ponosić koszty nie za kliknięcie, jak w przypadku CPC, ale w sytuacjach, gdy użytkownik faktycznie zdecyduje się podjąć jakieś działania względem danej reklamy.
Za co się płaci w modelu CPE?
W modelu rozliczeniowym CPE, Google daje możliwość reklamodawcą większej kontroli nad tym, za co on zapłaci. W tym przypadku, nie jest naliczana opłata za wyświetlenie reklamy, czy też za kliknięcie w nią użytkownika, a konkretne podejmowane przez niego działania. O jakich działaniach mowa? Mogą to być np.:
- Najechanie kursorem na reklamę – niektóre typy reklam zostają np. wyświetlane w pełni w momencie, gdy użytkownik najedzie na nią kursorem i odczeka kilka sekund. CPE może być naliczane od tego rodzaju działania.
- Obejrzenie reklamy – w przypadku reklam video, CPE może być naliczane np. tylko w sytuacji, gdy zostanie ona obejrzana w całości przez użytkownika.
W przypadku kampanii reklamowych przeprowadzanych w mediach społecznościowych, CPE może być naliczane od interakcji z reklamą/postem w danym medium. Będzie to związane z takimi czynnościami jak polubienie (zareagowanie), pozostawienie komentarza, udostępnienie lub skontaktowanie się.