CPC to skrót od Cost Per Click co można tłumaczyć jako koszt za kliknięcie. CPC stosuje się na potrzeby płatnych kampani reklamowych, takich jak Google Ads i oznacza cenę, jaką musimy zapłacić za jedno kliknięcie użytkownika w naszą reklamę. Jest to jeden z najpopularniejszych skrótów w marketingu internetowym, a także jedna z najczęściej wykorzystywanych form rozliczania kampanii w systemach reklamowych.
Spis treści:
Ile wynosi CPC?
Zarówno w systemie Google Ads, jak i innych podobnych środowiskach, stawki CPC mogą być bardzo różne i np. zaczynać się od kilku groszy, a sięgać nawet kilkudziesięciu złotych. Co więcej, trzeba zauważyć, że rzeczywisty koszt jaki nam przyjdzie zapłacić za kliknięcie w reklamę, może być inny, niż maksymalny CPC przedstawiany przez system.
Dzieje się tak dlatego, że system nalicza minimalną kwotę, która jest potrzebna do przelicytowania Twojej konkurencji, której jeśli zabraknie, Google weźmie pod uwagę próg rankingu reklamy. Od niego również zależy ostateczna kwota CPC.
Od czego zależy stawka CPC?
CPC nie jest wartością stałą. Może różnić się nie tylko względem różnych słów, a nawet w obrębie danego słowa. Google Ads ustalając stawki CPC, bierze pod uwagę wiele zmiennych, które wpływają m.in. na widoczność Twojej reklamy. Do podstawowych czynników, które kształtują cenę CPC zalicza się:
- Miejsce wyświetlenia reklamy – poszczególne pozycje, będą miały różne stawki CPC.
- Konkurencyjności słów kluczowych – wpływa na to m.in. średnia ilość wyszukiwań danej frazy, liczba firm w branży, strony pojawiające się w SERP itp.
- Jakość reklamy.