Reklama leków to dość drażliwy temat, który jest stosownie uregulowany prawnie. Przede wszystkim, ma on za zadanie chronić pacjentów przed różnego rodzaju niewłaściwymi zachowaniami ze strony producentów, jak i sprzedawców. Nie jest powiedziane jednak, że prowadząc np. własną aptekę, nie możesz zdecydować się na działania reklamowe w ogóle. W branży farmaceutycznej również możesz liczyć na swego rodzaju czynności marketingowe, które będą miały za zadanie rozpropagować np. Twoją aptekę. Dowiedz się tego, jakie działania są dopuszczalne.
Spis treści:
Dopuszczalne działania marketingowe dla aptek
W przypadku prowadzenia własnej apteki i chęci reklamowania swoich usług oraz produktów, niekoniecznie masz związane ręce. Istnieją metody, które pozwolą większej liczbie osób dowiedzieć się o Twojej firmie. Musisz jednak pamiętać, że w Twoim asortymencie powinieneś wyraźnie rozgraniczyć 3 podstawowe typy produktów:
- Leki na receptę,
- Leki bez recepty,
W przypadku tych pierwszych, sytuacja jest niełatwa i praktycznie nie możesz nic zrobić. Jednak dla leków dostępnych bez recepty oraz suplementów diety, masz już zdecydowanie większe pole manewru. Wystarczy powiedzieć, że sam proces produkcji i dopuszczenia do sprzedaży suplementu diety jest zdecydowanie prostszy, krótszy i mniej kosztowny, niż w przypadku leków. Skupmy się jednak na reklamie leków bez recepty.
Więcej informacji o tym, jak może wyglądać reklama leków i jakie dokładnie produkty lecznicze można reklamować znajdziesz na oficjalnej rządowej stronie → https://www.gov.pl/web/zdrowie/reklama-lekow
Marketing aptek – reklama leków bez recepty
Oddając rację prawdzie, trzeba powiedzieć, że reklama leków bez recepty jest możliwa w Internecie. Jednak ma ona surowe ograniczenia, a także funkcjonują zdecydowane kary różnego rodzaju, za łamanie prawa reklamowego w branży farmaceutycznej.
Jednym z narzędzi, które możesz wykorzystać do reklamowania leków bez recepty w Polsce, jest system Google Ads. Największe prawa mają do tego producenci leków, jednak apteki również mogą wykorzystać ten sposób reklamy. Muszą jednak spełnić liczne wymogi Google i pomyślnie przejść przez certyfikację, aby było to możliwe.
Tak więc reklama leków bez recepty w Google Ads jest możliwa, jednak w przypadku reklamowania ogólnego aptek internetowych, tego działania w Polsce za pośrednictwem Google Ads są już niemożliwe. Z tego względu lepiej poszukać innego sposobu, aby dotrzeć do większego grona osób.
Więcej na temat reklamy aptek oraz leków za pomocą Google Ads, dowiesz się z oficjalnej strony Google → https://support.google.com/adspolicy/answer/176031#apply
Pozycjonowanie strony internetowej apteki – legalny marketing?
Pozycjonowanie stron internetowych aptek jest w pełni legalnym działaniem, należy jedynie poprawnie zrozumieć całość zagadnienia pozycjonowania stron. Usługa ta ma na celu umożliwić Twojej aptece dotarcie do szerszego grona odbiorców. Jest to możliwe m.in. za sprawą działań z zakresu content marketingu, informowaniu o lokalizacji Twojej apteki itp. Z tego powodu warto posiadać stronę internetową własnej apteki i zdecydować się na jej pozycjonowanie. Jak to możliwe?
Tworzenie treści w Internecie bardzo często ma charakter informacyjny lub edukacyjny. Tego typu działania nie są zabronione w żadnej branży, ponieważ masz prawo do tego, aby informować konsumentów o działalności Twojej apteki itp. Zatem jakiego rodzaju działania marketingowe możesz zastosować?
Content marketing
Na stronie internetowej Twojej apteki, możesz prowadzić bloga, gdzie będziesz zamieszczał informacje o działalności Twojej firmy, a także artykuły edukacyjne np. o typach leków, prawidłowym ich stosowaniu itp. Musisz jednak pamiętać, że nie możesz stosować żadnych zwrotów, które miałyby zachęcać do ich stosowania, wywyższać względem innych leków itp.
SEO i UX
Pozycjonowanie stron internetowych opiera się także na ich optymalizacji, czyli SEO. W połączeniu z User Experience (UX), Twoja strona będzie po prostu bardziej użyteczna dla użytkowników, którzy chętniej będą z niej korzystać.
Odpowiednio dostosowane treści sprawią, że użytkownicy będą dłużej korzystać ze strony Twojej apteki i mogą zdecydować się na jej odwiedzenie (np. dzięki zapamiętaniu nazwy lub jeśli pomógł im jeden z Twoich artykułów). Musisz jednak pamiętać, że nie możesz zachęcać użytkowników do skorzystania z oferty Twojej apteki. Działania te mogą mieć charakter czysto informacyjny lub edukacyjny.
Lokalne pozycjonowanie apteki
W ramach pozycjonowania zwiększysz widoczność swojej firmy w Google, ułatwisz użytkownikom dotarcie do Twojej apteki itp. Oczywiście nadal tylko informując o tym, w jaki sposób działasz. Za sprawą np. wizytówki w Google Moja Firma, będziesz dostępny w Google Maps jako lokalizacja, pojawisz się w rozszerzonych wynikach wyszukiwania i przekażesz informacje o tym, w jakich godzinach i w jakich dniach Twoja apteka jest czynna. Jest to działanie jak najbardziej zgodne z obowiązującym prawem farmaceutycznym.
Marketing dla aptek – kilka słów na koniec
Chociaż reklamowanie leków oraz aptek jest surowo zabronione, to nie jest całkiem niemożliwe. Internet otwiera ogromne możliwości m.in. w branży farmaceutycznej, za sprawą marketingu internetowego. W zakresie działań, które możesz wykonać dla dobra swojej apteki, można zaliczyć przede wszystkim informowanie o funkcjonowaniu apteki, a także działalność edukacyjną, np. zachęcanie do dbania o odporoność, jak można radzić sobie z różnymi objawami chorobowymi itp.
Najważniejsze jest to, aby pamiętać o tym, że nie można sugerować zakupu konkretnego leku lub skorzystania z oferty Twojej apteki. Jednak zadbanie o widoczność w Google jest jak najbardziej legalne i możesz z tego śmiało skorzystać. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pozycjonowania stron www aptek – skontaktuj się z nami.
Dodaj komentarz